Onderwerp | Bijzonderheden |
Model en type | Rolls-Royce Silver Wraith Touring Limousine met een koetswerk van Hooper (Empressline) |
Bouwjaar en chassisnummer | 1956, chassisnummer FLW 43, afgeleverd op 28 februari 1957 |
Bouwjaren | 1946 - 1959 (Silver Wraith); 1951 - 1955 (Silver Wraith Long Wheelbase) |
Afmetingen |
Silver Wraith chassis: lengte: 536 cm; breedte: 155 cm; hoogte: 180 cm Bij de verschillende koetsen varieerden de maatvoeringen |
Motor | 6 in lijn, 4257 cc, 4 handversnellingen (de auto op deze pagina heeft echter een automatische versnelling); vanaf 1951: 4566 cc; vanaf 1955: 4887 cc |
Productieaantallen | 1144 (Silver Wraith tm 1955), 639 (Silver Wraith Long wheelbase) |
Bijzonderheden van dit exemplaar |
De kleur is zwart over maroon. De auto is voorzien van powersteering, een voor die tijd zeldzame optie. De auto is afgeleverd aan The Beecham Group Ltd., Great West Road, Brantford Middlesex. De sleutels werden op 28 februari 1957 overhandigd aan The Rt. Hon. Lord Dovercourt, 15 Grosvenor Square, London W.1. Hij heeft de auto officieel over laten schrijven op naam van zijn vrouw (Eva Lady Dovercourt, 68 Pall Mall London S.W. 1) op 17 juli 1961. Lord Dovercourt heeft de wagen speciaal voor Lady Dovercourt laten bouwen. Zij was ten zeerste op haar privacy gesteld, hetgeen resulteerde in allerlei bijzondere voorzieningen. Zo is de auto uitgevoerd met slechts 2 ramen per zijde en is het laatste zijraam dichtgebleven. Het is dus een 4-light en niet een 6-light (wat bij een Limousine-koets in die tijd gebruikelijk was). Ook is de separation window (de glazen tussenwand tussen het passagiers en bestuurdersgedeelte) voorzien van gordijnen die automatisch kunnen worden gesloten. Ook het achterraam kan automatisch geblindeerd worden. Op 24 april 1967 is de auto verkocht aan Charles Alfred Eddings, 7 Colbeck Mews Harrington Gardens S.W. 7. Daarna is hij op 3 juli 1968 verkocht aan Cecil Callison Ellens, Ellens Green Rudgwick Sussex. Op 25 juli 1968 ging hij over naar James Burgett op hetzelfde adres (vermoedelijk een huisgenoot). Op 26 juli 1983 heeft Bob Lalemant de wagen gekocht; hij heeft de auto in bezit gehad tot aan zijn dood op 10 augustus 2006. In februari 2007 kwam hij in handen van een Nederlandse eigenaar, clublid van De Mascotte, die gelegenheid gaf voor de reportage op deze pagina. De opvallende en bijzonder fraaie extra mascotte op de motorkap vlak voor de voorruit is geplaatst door de Heer Lalemant. De heer Lalemant was een havenbaron uit Gent en was een enorme autoliefhebber, in het bijzonder van Rolls-Royce en Bentley. Hij bezat 37 auto's van deze merken, die hij allemaal voorzag van zijn eigen kentekens: BLA 1 tot en met BLA 37 (van Bob LAlemant). Dhr Laleman woonde zijn laatste jaren in Ursel in België. Hij bezat een van de grootste renstallen van België, eerst in België zelf en later in Frankrijk (met een groot landhuis). Vanwege zijn voorliefde voor de paardenrensport liet hij op al zijn voitures een jockey op renpaard monteren. Deze mascotte werd deels voorzien van zijn eigen stalkleuren. Hij reed regelmatig met één van zijn oldtimers vanuit Ursel naar zijn landhuis in Frankrijk. In zijn koetshuis waarin zijn oldtimers tentoongesteld waren, had hij permanent 2 mechaniciens in vaste dienst die al zijn auto’s in topconditie hielden. Elke auto werd iedere week van stal gehaald om er circa 100 km mee te rijden. Zo hield hij ze in “smooth condition”. |
Bekijk alle vooraankondigingen op de kaart