De Regio-commissies van De Mascotte-regio’s Midden en Zuid-Oost hebben voorafgaande aan het Concours d’Élégance op Paleis Het Loo op 24 juni 2012 een gezamenlijke Koffie&Klets uitgeschreven.
Het Apeldoornse Concours is één van de betere oldtimer- en klassiekerfestivals in Nederland. In de tien jaren waarin het Concours gehouden is, was op het terrein altijd wel een aantal Rolls-Royces en Bentleys van Mascotteleden te vinden.
Voor 2012 is gebruik gemaakt van de mogelijkheid om ter ere van het Concours eerst een Koffie&Klets te houden in Hotel Paleis Het Loo, op korte afstand van de ingang van de oldtimer- en klassiekerparkeerplaats. Gebruikelijk is, dat de klassiekers en oldtimers gratis op deze Classic Car & Club parking mogen staan, zodat -zeker bij mooi weer- als het ware een groot openluchtmuseum ontstaat. Ongeveer tweederde van het terrein is beschikbaar voor deze particuliere auto’s en clubs. Het overige terrein wordt gevuld door de commercie en diverse classic car displays van klassieke automobielen. Hieraan kan alleen worden deelgenomen op uitnodiging van de organisatie. Deze deelt de auto’s in diverse groepen in. Onze Mascotte-leden Ed en Mia van de Wijngaart staan het hele weekend opgesteld in zo’n “display” met als titel: Post-War Saloons. Behalve Ed en Mia met hun unieke Silver Wraith dingen nog een viertal Rolls-Royces en Bentleys mee naar een Élégance-prijs. Voor de “gewone” Mascotte-auto’s is een hele rij op de Classic Car & Club parking gereserveerd. Bij vòòr-intekening hebben zich omstreeks vijftig Mascotte-leden met partners of genodigden aangemeld met 21 auto’s.
In de week voor de vierentwintigste juni komen er nog een tiental aanmeldingen bij, met nog 4 auto’s. De weersverwachting voor het weekend is dubieus: zaterdag waarschijnlijk af en toe zon en toe en af regen. Voor zondag meer regen en lagere temperaturen.
Veertien Mascotteleden en partners zijn zaterdagmiddag al omstreeks één uur aanwezig en genieten de middag op het hotelterras van een blauwe lucht en volle zon. Droog en warm, de hele dag.
Er wordt wat in de omgeving gekeken en ook wordt alvast een impressie van het Paleisterrein opgedaan.
Uiteraard s’avonds dineren. Er zijn twee grote tafels voor ons gereserveerd.
Zondagmorgen bijtijds op. Ed en Mia moeten al vroeg op het terrein zijn. Datzelfde geldt voor Antoon Gaemers, die zaterdag met een taxateursstand op het terrein staat en zondag zijn plaatsvervangers van kaarten moet voorzien. Zijn Bentley is zelfs op een podium te zien.
We ontbijten groepsgewijze en pakken bagage in. Omstreeks tien uur voegt Dennis Broekhuizen, regio-commissielid regio-Midden, zich bij ons en spoedig daarna druppelen (op 2 manieren) de overige deelnemers binnen. Enkele mensen hebben zich ‘s morgens wegens ziekte afgemeld, maar er blijken nog enkele mensen bijgekomen te zijn uit regio Zuid-West, die op een bijeenkomst een week geleden van ons bezoek aan “Apeldoorn” hebben gehoord. Na de koffie met gebak, aangeboden door het landelijk bestuur van De Mascotte, stellen we onze auto’s op in een rij en we rijden naar het paleisterrein.
Het heeft weinig zin om lovend te doen over het weer. Zoals iemand aan het einde van de dag zei: slechts één regenbui, vanaf opstaan tot vertrek naar huis, afwisselend stevig, hard, of nog harder. Geen hagel, dat viel dus weer mee. Op eigen gelegenheid gaat ieder op onderzoek uit, naar Ed en Mia, naar de andere oldtimers, en verder naar andere leuke dingen voor auto’s of inzittenden.
Op de Koningslaan zien en vooral horen we de “race-auto’s” van de Vredestein Classic Sprint enkele keren voorbij stuiven, hoewel de snelheid wegens het gladde wegdek beperkt moet blijven.
De vooroorlogse auto’s die aan de sprint meedoen, staan opgesteld op de Royal Paddock. Daar vlakbij oude personenbussen en brandweerauto’s. Zelfs de paardentram ontbreekt niet.
We bekijken stands van enkele musea, privécollecties en automobielclubs en diverse classic car displays van klassieke automobielen met ieder een eigen uniek thema.
Het concours wordt opgeluisterd met muzikale optredens.
René en Laïda de Hoog hebben omstreeks lunchtijd twee party-tenten opgezet, zodat we bij elkaar uit onze picknick-manden kunnen lunchen.
Het blijkt dat nog enkele Mascotteleden uit andere regio’s op eigen initiatief naar Apeldoorn zijn gekomen. Bij de ingang van het paleisterrein worden ze door de bewakers naar het Rolls-Royce-veld verwezen, zodat uiteindelijk 30 Rolls-Royces en Bentleys in de rij staan.
Het veld achter ons waar 80 Mercedessen (thema van het Concours) staan aangemeld, is nog niet voor een derde gevuld. Ook de rest van de klassiekerparkeerplaats is voornamelijk gras en het aantal bezoekers is dus minimaal.
In de loop van de middag bekijken we de Royal Fair, waar een veertigtal winkeltjes hun waar presenteren. We stellen vast dat we (gelukkig) een leuke club zijn, want anders zouden de meeste Mascotteleden al aanzienlijk eerder naar huis vertrokken zijn. Tegen vier uur, vlak voor de prijsuitreiking, lijkt het even droog te worden. Dat klopt: even. Helaas heeft geen enkele Rolls-Royce of Bentley een prijs gewonnen. Vast geen deskundige jury. Maar de pers weet gelukkig wel wat kwaliteit is. Er worden enkele speciale edities van de Concourscourant verspreid.
In de regio krant De Stentor, en in de Telegraaf verschijnt een foto van Ed en Mia (foto Cees van Sliedregt, de Stentor).
Tegen een uur of vijf zijn de meest clubauto’s naar huis vertrokken. Onderweg krijgen we nog een extra wolkbreuk te verduren. En toch: het was een fantastisch weekend.
Tekst: Rob van den Beld
Foto’s: Michiel Aalberts, Rob van den Beld, Annemieke Dekkers, Tristen Donker.
Bekijk alle vooraankondigingen op de kaart