Traditiegetrouw begint het landelijke rittenseizoen met een voorjaarsrit. Meestal met een heerlijk zonnetje op de bol van de Corniche-rijders en met de lucht en de fleurigheid van de voorjaarsbloesem in het te bewonderen landschap. Iedereen is er dan ook aan toe. En dit jaar helemaal, want de hobbyvoertuigen hebben lang moeten wachten voordat ze de warme onderkomens weer konden verlaten.
Dit jaar stond er een fantastische evenement gepland. We werden op zondag 28 april al vroeg verwacht bij de fantasievolle zichtlokatie van Louwman Exclusive Cars aan de A2 in Utrecht. Daarna was er een voorjaarsrit uitgezet door de clubleden Piet van den Nouweland en Ernst van der Kolff die voor het geheel aan voertuigen binnenweggetjes hadden opgezocht die zouden leiden naar het unieke Louwmanmuseum in Den Haag/Wassenaar. Dit was een dermate veelbelovend programma dat voor dit evenement meer dan 250 leden en gezinsleden hadden ingeschreven die een kolonne zouden gaan vormen van 101 Rolls-Royces en Bentleys. Voor de perfecte organisatie van dit grootse evenement tekenden Ria Janssen en Mariëlla Zoontjes.
Toen de eerste hartelijke begroetingen achter de rug waren en de auto's weer netjes opgelijnd stonden op de parkeerplaatsen van Louwman Exclusive Cars, werd iedereen verzocht naar binnen te gaan voor de koffie en het gebak. Een speciaal woord van dank past aan Julie Reimers van Louwman Exclusive Cars die de petitfourtjes feestelijk had opgemaakt met Mascotte-emblemen.
Louwman Exclusive Cars is inmiddels van zowel Rolls-Royce als Bentley een officieel servicepunt geworden. Een prestatie van formaat, want voordat een dergelijke titel wordt toegekend, moet uitvoerig worden aangetoond dat het bedrijf daartoe in alle opzichten voor nu en in de toekomst is geëquipeerd.
Louwman Exclusive Cars had geen Rolls-Royces in de showroom staan, maar wel twee Bentleys, een Continental GT V8 en een Continental GTC V8.
En natuurlijk had het bedrijf het hele modellengamma staan van Maserati, waarvan het officieel importeur is. Tussendoor stonden ook heel wat Ferrari's uitgestald, Porsches en Lamborghini's. Op de bovenste verdieping was een speciale show ingericht voor het merk Lexus, dat vanaf het begin door Louwman & Parqui is geïmporteerd.
Nadat iedereen van koffie en gebak was voorzien nam voorzitter Wouter Schuurmans het woord en bedankte Louwman Exclusive cars voor de geboden gastvrijheid. Hij overhandigde aan de manager van het bedrijf, de heer Arjen van Beek (rechts op de foto), als blijk van dank een grote Bentley B die vanaf nu de showroom zal sieren. De heer Van Beek stelde zijn medewerkers aan de vereniging voor en lichtte kort de dienstverlening van het bedrijf toe.
Na de koffie begaf iedereen zich weer naar de auto's en rustig aan vertrokken kleine groepjes auto's voor de tocht van 79 kilometer van Utrecht naar Den Haag. De zon begeleidde de stoet voertuigen uitbundig. De tocht voerde langs bloesem en water, langs terrassen en pleziervaart, over dijken en snelwegen. Vele autoclubs, groepen fietsers, motorclubs, wandelaars, alles en iedereen wat van een zonnige voorjaarsdag kan genieten, waren die dag op de weg.
Na zo'n twee uurtjes rijden arriveerde de stoet bij het Louwman Museum aan de Leidsestraatweg in Den Haag. Voor deze gelegenheid was het carré voor de hoofdingang opengesteld als parkeergelegenheid voor de Rolls-Royces en Bentleys. De helft van de voertuigen vond er een plaatsje, de andere helft werd naar de parkeergarage verwezen.
Het museum werkt vaak met thema's. In deze periode was er een speciale tentoonstelling ingericht van unieke en zeer zeldzame Alfa Romeo's. Vele zeldzame exemplaren stonden opgesteld in de centrale hal waar iedereen werd ontvangen.
Ook hier had Louwman weer uitstekend voor de catering gezorgd. Er werd een voortreffelijke broodjeslunch gepresenteerd.
Daarna kon iedereen op eigen gelegenheid een kijkje nemen in het automuseum. Wat is dit een prachtig museum en wat staan hier vele zeldzame auto's in ongelooflijk goede staat. Ik licht er enkele voor u uit. Allereerst een blik op de miniatuur auto's met een lengte van minder dan de helft van een Rolls-Royce of Bentley.
Over miniaturen gesproken. Er staan er honderden en honderden uitgestald in een paar indrukwekkende vitrines.
Het was even zoeken, maar hier stonden ook Bentleys tussen.
Het museum is met name bekend om zijn unieke verzameling Spijkers die in een aparte ruimte zijn uitgestald.
Natuurlijk mag bij Louwman het merk Maserati niet ontbreken. Er stond onder andere een Maserati A6G 2000 Frua Spider uit 1956, ...
... een schitterend gerestaureerd Mercedes-Benz 500K Spezial Roadster uit 1936, ...
... een sierlijke Talbot Lago T150 SS 'Teardrop' Coupé Figoni & Falaschi uit 1937, ...
... een hele vloer aan Alfa Romeo's met elk een prachtige historie, ...
... de groene Ferrari 500 Superfast Speziale uit 1965, destijds het eigendom van Prins Bernard, ...
... en een halletje met een stuk of zes Bugatti's, waaronder deze Type 57 Roadster 'Grand Raid' Gangloff uit 1934 (vooraan) en de rode Type 50T Coach Profilée uit 1932.
En natuurlijk stonden er een paar prachtige Rolls-Royces. De Rolls-Royce Silver Ghost Shooting Brake met een koets van Croall&Croall uit 1910 stond er nu weer nadat hij een poosje uitgeleend is geweest.
En ook stond er weer het Maharadje pronkstuk Rolls-Royce Phantom Torpedo Tourer met een koets van Barker uit 1926.
Na de lange en indrukwekkende tocht door het museum arriveerde iedereen in het pittoreske restaurant en genoot na onder het genot van een voortreffelijk kopje koffie.
En had je dan nog niet genoeg van het kijken naar mooie auto's, dan stonden er in het zonnetje buiten heel veel prachtige auto's gereed om uitgebreid bewonderd te worden door leden en publiek.
Het was al met al een prachtige dag, met veel gezelligheid, veel voorjaar, de meest fantastische auto's en voortreffelijke versnaperingen. Weer zo'n voorjaarsevenement dat we niet snel zullen vergeten.
Tekst: Marinus Rijkers
Foto's: Bim Schuurmans, Marinus Rijkers.
Bekijk alle vooraankondigingen op de kaart